"The techniques of Aikido change constantly; every encounter is unique, and the appropriate response should emerge naturally. Today's techniques will be different tomorrow. Do not get caught up with the form and appearance of a challenge. Aikido has no form - it is the study of the spirit. "
Och det där var jävligt dumt av mig... mitt inlägg skulle vara ett svar på poängen var Peters innan, men åtminstone för mig ser det ut att ha blivit något knas i trådningen. Jo visst syftade jag på Iwama, men hur Iwama ser på saken, hur de hanterar den, vad de har för insikter, och vad de egentligen tränar är på ett sätt ganska irrelevant för min kommentar. Jag tyckte bara att det var lustigt att ingen grävt fram detta citat för att använda det mot iwamaiterna... för det skulle man mycket väl kunna göra, ungefär som frikyrkliga kan utöva sporten "slå varandra i huvudet med bibelcitat". Särskilt konstruktiv är den sporten inte, men vem har sagt att människan brukar vara konstruktiv.
Jag tyckte att jag fick en provokation till svar, som handlade nada om vad jag skrivit. Därför svarade jag såhär. Det går säkert att tolka mitt tidigare inlägg som minst lika mycket provokation, om man vill.