Aiki.se

Mötesplats för Aikido-sverige

Jag väntar min första egna uppfödda kull med kattungar. Rasen är Devon Rex och detta har jag längtat efter länge.

Jag har länge pratat om att första kullen ska döpas med ett aikidotema. Men det är här som ni kommer in, jag behöver hjälp på vettiga ord.

Ett namn jag definitivt vill ha är Zanshin.
Fler namn som jag funderat på är Nagare, Kokyu, Atemi, Kimi no ken (eller bara Kimi), Hara, Tegatana, Hakkama, Shomen, Dame.

Men jag vill gärna ha namn som rör sig kring inre kraft, flöde, centrum och känsla.
Ni som har mer koll på japanska/aikido kan ni komma med förslag? Jag vill jättegärna ha ord som faktiskt används inom aikido och som blir rättstavade.

Jag har sökt i aikidoordlistor på internet och hittat följande (men som jag själv inte hört):
happo-baraki (att vara totalt medveten om omgivningen)
seika no itten (den enda punkten / centrum)
iki (viljekraft)

Vad säger ni? Vad har ni för tips och ideer?
Ni om några borde kunna ha koll :-D

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

kaiten är ju ett rätt just namn...
kote funkar också... katt på polska är kot om jag inte missminner mig...

Annars brukar väl katter lystra till s-ljud? Några som jag var inne på när vi skaffade Zaphod och Albus var annars Sensei och Saito, även Tsuki är ganska kattpassande :)

Jag har planer på att kanske ha aikido som tema ytterligare en gång senare. Så därför vill jag försöka kategorisera vilka sorters ord jag väljer.

Vad sägs om "Ki", "Hamni", "Tai no henko", "Suburi" eller kanske bara "Jo" :)

Tai, wa, awase, ki, iki, musubi, ikkyo, nikyo, kami, barai, ukemi.

Jag hittade iki i en ordlista på nätet. Men jag har inte träffat på det själv och hört det i aikidosammanhang. Har du det och hur skulle du översätta det?

Och vad blir översättningen på Tai, musubim kami & barai?

Jag vill gärna att översättningarna och uppfattningen av ordet blir korrekt.

Tai - kropp (jmf. taijutsu/bukiwasa - kroppstekniker/vapentekniker).

iki - andning, in-och-utflöde av ki, liknande mening som kokyuu.

Musubi - knyta ihop... (jmf. ki no musubi - knyter ihop ki mellan uke och nage till en gemensamhet).
Man kan säga att genom musubi mellan iki av aiki och din egen iki skapas tex. tekniker. I den meningen skulle många idag byta ut iki med kokyuu eller för all del ki. Med de är alltså inte helt ekvivalenta som jag förstår det.

Kami - Ungefär Ande eller "Spirit" inom Shinto. Ueshiba Morehei var en väldigt religiös man som varje dag tillbad ett 40-t för honom viktiga kami (tex. de som skapade Japan, diverse bujutsu kami etc.)

Barai - Svep/svepande block jmf. svep med jo.

Kristina Kallin sa:
Jag hittade iki i en ordlista på nätet. Men jag har inte träffat på det själv och hört det i aikidosammanhang. Har du det och hur skulle du översätta det?
Och vad blir översättningen på Tai, musubim kami & barai?
Jag vill gärna att översättningarna och uppfattningen av ordet blir korrekt.

Jag tänkte bara säga att kattungarna nu har fötts och hunnit bli en månad gamla. Fem stycken blev det. Namnen på tjejerna blev Kokyu, Zanshin och Nagare. Killarna heter Atemi och Musubi.

Här är en bild ifrån förra veckan då de var tre veckor gamla.

Mer bilder finns på hemsidan - http://www.alskade.se

Tack för alla förslag om namn!

Kristina Kallin sa:
Jag tänkte bara säga att kattungarna nu har fötts och hunnit bli en månad gamla. Fem stycken blev det. Namnen på tjejerna blev Kokyu, Zanshin och Nagare. Killarna heter Atemi och Musubi.

Här är en bild ifrån förra veckan då de var tre veckor gamla.

Mer bilder finns på hemsidan - http://www.alskade.se

Tack för alla förslag om namn!

Sötnosar trots bristen på päls. :D
Vilka namn blev det på den första kullen?

Våra katter (Saito och Minegishi) hälsar!
/Amelie

Amelie sa: Sötnosar trots bristen på päls. :D
Vilka namn blev det på den första kullen?

Våra katter (Saito och Minegishi) hälsar!
/Amelie

Detta är min första kull :-D

Och namnen är Kokyu, Zanshin, Atemi, Nagare och Musubi.

Jag som tycker att det har massor av päls - framför allt paddan. Musubi däremot är lite mer tunn i pälsen men det kommer senare så det är jag inte otrolig över.

Jag har en kompis vars katt heter Aikido helt enkelt, och han kallar katten for Kido som smeknamn. Manga sager att det ar bra att ha bokstaven "s" i kattnamn. Da ar Tsuki nat som skulle passa. Jag tycker att Kamae blir ett fint namn. Min katt heter Sachi som ar ett vanligt japanskt kvinnonamn som betyder "gladje".

RSS

Märken

Laddar…

© 2010   Skapad av Martin Källström

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

Logga in för att chatta