Aiki.se

Mötesplats för Aikido-sverige

Hejsan!
skulle vilja ha lite tips på böcker om aikido som är skoj att läsa.
Vad jag söker är främst "talande" böcker, inte så mycket bilder på hur tekniker ska utföras.(alltså inte böcker typ Saito senseis eller Doshus som ju är väldigt mycket rena teknikbeskrivningar med fotografier - då ser jag hellre på film)
Det får istället gärna vara mycket text, där olika rävar i gamet formulerar sin syn på syftet med aikido.

Skulle gärna vilja ha tag i något (om det finns) som förklarar varför exempelvis tekniker ser ut som de gör. Varför ser ikkyo ut som den gör, var kommer dess ursprung ifrån? osv genom teknikträdet ... En sida per sida tack :) haha

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Mitsugi Saotomes "Aikido and the Harmony of Nature" kanske kan vara något?

Det mest teknikrelaterade i boken är väl att det finns ett helt kapitel om "Ki and Kokyu", annars är det mest flummeri med koppling till vetenskap och universum. Han drar många paralleller mellan hur aikido ser ut och hur atomer och annat ser ut. En slags förklaring, antar jag.

Andra kapiteltitlar inkluderar "Aggression and the Evolution of Budo", "Aikido: The Transmission of Truth" och "The Harmony of Nature's Justice". Vet inte ifall det säger något för dig, men för mig är det rätt talande om innehållet i boken.

okej ...
de låter ju på dig som om de kankse inte är värt en investering för att ha den i bokhyllan :)

ska se om de går att få låna den på ngt vis :)
//P

John Stevens har skrivit några trevliga böcker som kan rekommenderas:

Invicible warrior (en hel del bilder dock)
http://www.aikidojournal.com/bibliography_details?id=151

The art of peace
som innehåller O'senseis talesätt/visdomsord

The Essence of Aikido: Spiritual Teachings of Morihei Ueshiba
av John Stevens, som handlar mer om O'senseis andliga sida
http://www.aikidostore.com/en/artiklar/the-essence-of-aikido-spirit...

Budo av Morihei Ushiba själv (dock mer en tekn manual, men intressant ändå)
http://www.aikidostore.com/en/artiklar/budo-teachings-of-the-founde...

O´senseis böcker har jag läst ...
Dock inte stevens...
kan du säga ngt mer om vad de handlar om då? Som sagt, jag vill ju åt lite filosofi, gärna med direkta citat av O´sensei.

Sen som sagt, lite böcker som beskriver varför tekniker ser ut som de gör, förklaringar till ursprung och så är ngt som börjat intressera mig. Anser att om man får en förklaring i stil med att "vi gör så här för att .... " breddar förståelsen för en teknik.

fan va dåligt inlägg.. men nu - SKICKA! :)

Hmm, hade inte Janne Hermanssons bok ett kapitel/en avdelning om tekniker? Jag är osäker på om det var förklaringar till dem eller bara hans reflektioner över hur de bör tränas, däremot. Men kolla upp den ändå om du inte redan gjort det, den är ju fin som biografi och aikidohistoria betraktat om inte annat.

hehe.. kanske skulle gå igenom vilka böcker jag redan läst... :)
men just hermanssons bok har jag läst...och den ärnog lite skral på just teknikbeskrivningar - även om det finns några.
Men annars är det ju lite så jag tänker mig. För i hermanssons bok så finns det en del förklaringar på hur man kan tänka sig, i vilka lägen, var man som Nage ska ha fokus i sin hand och så där.. .

Maria Andersson sa:
Hmm, hade inte Janne Hermanssons bok ett kapitel/en avdelning om tekniker? Jag är osäker på om det var förklaringar till dem eller bara hans reflektioner över hur de bör tränas, däremot. Men kolla upp den ändå om du inte redan gjort det, den är ju fin som biografi och aikidohistoria betraktat om inte annat.

någon som vet om det finns några bra aikidoböcker på svenska?

Vid en snabb koll på bibliotek.se får jag 19 träffar på svenska. Av dessa är 6 st olika upplagor av Stefan Stenudds "Aikido", som ju är intressant på många sätt. Den finns även som e-bok, verkar det som (det visste jag inte innan).
Några träffar verkar vara minnesskrifter av olika slag, t.ex. klubbar som givit ut jubileumsböcker.
Ytterligare några träffar kan vara teknikbeskrivningar, som Riais "Aikido: 6 kyu" och såvitt jag kan komma ihåg även Stenudds "Aikido handbok".
Själv ska jag ta mig en titt på "Aikido : stridskonst och livsfilosofi" av Robert von Sandor och Jan Beime från 1968, för den kände jag inte till tidigare.
Jag kan också rekommendera att kasta ett öga på Toshikazu Ichimuras bok som helt enkelt heter "Aikido" och även den är på svenska, utgiven 1973.

Sedan har Leif Sunje och Mats Alexandersson givit ut böcker också, men jag känner inte till något om innehållet i dessa - kanske någon annan kan hjälpa oss där?

Viktor Ingemar olsson sa:
någon som vet om det finns några bra aikidoböcker på svenska?

http://www.stockholm-aikido.nu/page/180

där är Mats Alexanderssons bok...

Koichi Toheis böcker:
"Aikido (1960)", "What is Aikido (1962)" samt "This is Aikido (1968)" beskriver rätt mycket och jag tror att de var de första böckerna som publicerades om aikido på engelska. Detta var då Tohei fortfarande var Hombu dojocho. Jag rekomenderar framför allt den tredje.

/J

någon som vet några bra aikidoböcker på svenska?

@ Ingemar: Se mitt svar ovan. Jag har gjort en extra koll mot universitetsbiblioteken, det enda ytterligare jag fann är en film på VHS, producerad av UR, som heter "Budo : aikido, karate, ju-jutsu, tae-kwondo" från 2003.
Det finns alltså inte så mycket skrivet på/översatt till svenska om aikido.
Om det är någon som känner sig manad, översätt gärna loss så kanske vi kan skramla ihop till tryckningen? =)

Viktor Ingemar olsson sa:
någon som vet några bra aikidoböcker på svenska?

RSS

Märken

Laddar…

© 2010   Skapad av Martin Källström

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

Logga in för att chatta