Aiki.se

Mötesplats för Aikido-sverige

Hittade den här pärlan till beskrivning av aikido på en svensk budo-sida:

"Aikido, grundare: Morihei Uyeshiba. Ett sätt att genom fysisk träning nå harmoni och andlig fullkomlighet. Få bort alla aggressioner och styra sina handlingar. I dag har vissa europeiska klubbar spårat ur och teknikerna kommer i första hand i stället för den livsfilosofi som grundaren syftar till."

Då undrar man ju genast:
1: Vilka klubbar är det som åsyftas?
2: Hur mycket erfarenhet och kunskap av aikido har författaren?
3: Om man nu känner att det är värt att beskriva andra stilar/arter än sin egen på sin hemsida, varför inte lägga ner lite energi på skiten.

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

nu blev man genast nyfiken på vilken hemsida kommer det ifrån?

1. Antagligen din och min Peter.
2. Vem ÄR författaren, och varför finns den? ;)
3. Det räcker väl med att gästträna en gång, sen vet man vad det är för skit.

Hm, om det är de europeiska klubbarna som har spårat ur för att de fokuserar på tekniker så bör verkligen författaren prova på att ta sig till Japan (och för den delens skull även Usa, Australien, Tunisien och Argentina.. jag har nog tränat med människor från samtliga världsdelar och vågar påstå att samtliga personer jag tänker på i första hand tänker på aikidons tekniker när de tränar eller iaf inte andlig fullkomlighet ;) ..om nu inte lite äkta brasilijansk yonkyo-smärta har med andlighet att göra, men i så fall är gud en ond jäkel ;)

Det rör sig alltså om jushinjutsus "huvudklubbs" hemsida. Stilledaren där, som tagit över efter sin far, förklarade för mig väldigt noga att aikido inte handlar om att vara effektivt utan om helt andra saker - och då visste han att jag tränat aikido. Huruvida han själv tränat någon aikido alls eller bara fått sina uppfattningar från sin far, som tränat bland annat aikido innan han skapade stilen, vill jag låta vara osagt.

Förstår jag rätt var det väldigt mycket prat om högre mål i svensk aikidos ungdom, så det är inte konstigt att hans uppfattning om aikido kommer därifrån. Det var väl då som farsan tränade både judo aikido och vad hannat han tränat. De klubbar som sedan inte stämmer med uppfattningen måste då vara degenererade.

De delar av jushinjutsun som jag sett - säkerligen en mindre del av teknikrepertoaren, där finns säkert även judodelar samt spark och slag - var 100% aikidotekniker utan höga fall. För att upprättahålla myten om den egna överlägsna effektiviteten måste man då säga att aikido är inriktat på annat, medan det de gör är jujutsu eftersom det är inriktat på effektivitet...

RSS

Märken

Laddar…

© 2010   Skapad av Martin Källström

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

Logga in för att chatta