Aiki.se

Mötesplats för Aikido-sverige

Satt och läste på aikiweb nyss, och ser så ofta hur många dojon tränar efter grad. Det vill säga att alla arbetar, så gott det går, med någon som man delar samma grad med.

Vad tycker ni om det här? Är det bra, eller dåligt?
För och nackdelar?

Det filosoferande/Pedagogiska ordet är ert!

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag ser inget problem med en träningspartner. Det är bra att man skaffar sig en partner (rival) som man kan jämföra sig med, och då utvecklas man snabbare.

Så är det iaf. när jag spelar brädspelet go - man utvecklas mycket snabbare om man har någon att jämföra sig med och på så sätt vill man också bli bättre. Och så blir det extra roligt. :)

Jo självklart är det bra med en partner :) Undrade mest hur ni ser på
att t.ex. en 6e kyu arbetar med en yudansha. I en del dojos är det ett
väldigt stort no no.

Jag har fått för mig att det är lite av ett iwama-drag att bara hugga den som sitter bredvid en för att köra. Även på läger med många höggraderade så kan man få träna med dem bara man sätter sig i närheten. På läger i andra stilar som jag har varit på så har det inte riktigt funkat så, där kan höggraderade ibland ropa över mattan för att "paxa" någon med bra ukemi som de vill träna med. Kanske beror lite på vår syn på ukemi jmf med vissa andra.

I vår klubb uppmanas vi att byta partner mellan varje teknik man tränar, det är naturligtvis bra att träna med folk som är olika starka/mjuka/långa etc. för att man då kanske måste anpassa sig i hur man utför sina tekniker. Själv anser jag att det är bra att träna med någon som är så högt graderad som möjligt, eftersom de förmodligen bättre ser små felaktigheter och kan ge råd som en partner som är lägre graderad kanske inte skulle kunna. Specielt gäller det nybörjare. När jag själv började träna så började jag träna samtidigt som en bekant och vi var ganska blyga, så vi var oftast varandras partner, vilket resulterade i att ingen av oss riktigt förstod vad vi skulle göra, så ibland hann vi inte att träna tekniken alls. Men som sagt, vi uppmanas att byta partner och jag tror det är bra att träna med olika människor. Undantaget är dock vapenträningen där vi har samma partner under hela passet.

Är man ändå på samma träningspass ska man blanda! Det tycker jag. Det lär sig alla mer av, och det är roligare för man lär känna fler klubbkamrater bättre. Vad den enskilde utövaren lägger in i sin teknik är olika beroende på hur långt man kommit. Den som är ny har fullt upp med vilken fot han ska gå fram med, medan den som är mer avancerad kanske fokuserar på att få bättre kontakt, eller på var en kontring skulle kunna komma?
Den som är nyare behöver få känna hur tekniken ska fungera. Den som är avancerad mår bra av att träna med någon som är lite oförutsägbar ibland.

En annan reflektion, kanske till och med rekommendation:
Förr gav jag ganska ofta konstruktiv kritik till min träningspartner. Nu har jag märkt att jag själv ofta störs av partners som kommenterar något som inte intresserar mig just nu, eftersom jag är helt fokuserad på en annan aspekt av min träning. Jag föreslår att vi koncentrerar oss på att rätta oss själva istället för vår partner.

Jag ser nog bara nackdelar med att träna med en och samma partner hela tiden, blir lite av en skyddad verkstad. Att veta precis vilken respons som blir på ens rörelse är nog bra vid uppvisningar och så, men för att skapa en aikido som är utvecklande så kör jag med alla, höga grader som låga, och barn och vuxna. Då har i alla fall jag kul på vägen mot en bättre aikido.

Janne Hermanssons bok köpte jag på lägret. Där står bl a :
"Sen måste man som nybörjare själv söka upp mer avancerade så att det blir bra träning. Och för att det ska bli bra träning så måste man träna med högre graderade, mer avancerade personer.
Två nybörjare som tränar med varandra lär sig ingenting."

Formellt är det väl den lägre graderade som har ansvaret att bjuda upp någon högre graderad... Jag tycker att man i allmänhet bör blanda grader vilt, ibland träna med någon på sin egen grad, ibland med någon i motsatt ände av spektret. Särskilt för nybörjare blir det annars lätt att en blind leder en blind.
Dock, inför gradering och uppvisning kan det finnas poänger i att träna med folk som är på samma eller snäppet högre nivå som man själv.

Vi gör oftast så att sempai tränar med kohai. Det känns naturligt för oss, då det hjälper nybörjarna mest.

Jag ser bara nackdelar med att träna bara med samma grad. Man lär sig aikido snabbare om man kan träna med nagån som är bättre än dig själv. Det går detsamma för nybörjare och yudansha. Men det betyder inte att du kan inte lära nagåt när du träna med en som har mindre grad. För yudansha är det faktiskt hårdare att göra ett bra teknik på nybörjare (istället av på en andra yudansha).
Jag förstor inte varför en nybörjare inte skulle träna med en yudansha. Om det är inte tillåten för nybörjare att träna med en högre graduerade, då fördröjar man nybörjarens utveckling, (Och yudanshan faktiskt!)

Precis... man kan lära sig en hel del på att försöka komma under fund med vad det är nybörjaren gör som känns underligt, och hur man överför den förståelsen till nybörjaren.

Jag vet bara en gren av svensk aikido som funkar som du beskriver. Jag är från början lärd att det är fult att hojta över hela mattan efter någon specifik man vill träna med... skulle nog tro att "grabba den som sitter närmast" är en mycket vanligare inställning (och sen finns förstås hela skalan däremellan).

Om man sitter i gradordning när man hälsar in (som ni väl brukar göra i iwama) kommer den som är närmast att ha likartad grad i vart fall i början av passet. Och i stora klubbar borde det väl bli så under huvuddelen av passet?

RSS

Märken

Laddar…

© 2010   Skapad av Martin Källström

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor

Logga in för att chatta