I vår klubb (Linköping) så ingår uppvärming, 10-20 min, i passet. Då ingår ofta 'fys-inriktade' inslag som upphopp, situps armhävningar etc.
Det funkar eftersom vi har 1,5h pass. Hade vi t ex haft bara 60 minuter tror jag inte det hade varit lika mycket uppvärming under själva passet.
Sedan varierar innehållet i uppvärmningen ganska mycket beroende på vem som är instruktör. En del kör rätt hårt, medans andra kör mest stretching o dyl.
Och när jag instruerar så brukar jag dela upp gruppen i 2 grupper, där jag leder en hårdare fysisk uppvärmning medans någon annan leder en lite mjukare. För att tillfredställa både de som vill ha mer fys i träningen och de som vill ha det lite lugnare. :)
Ok. Så ni fysar rätt friskt under uppvärmningen. Hur leder armhävningar på uppvärmningen till att man blir bättre på aikido? Leder armhävningar till att ni blir bättre på aikido eller är det bara för att era medlemmar väljer mellan Friskis och Svettis Ki-pass och ni vill inte svika deras förväntningar på en redigt svettig träning?
När ni skriver "stretching", vad menar ni då? Gammal hederlig statisk stretching, PNF, dynamisk stretching?
Visst.
Men vad hindrar eleverna från att få upp en god fysik utanför den organiserade träningen och varför ska själva aikidoinstruktören lägga ner tid på saker som folk kan göra själva istället för att fokusera på själva kärnverksamheten?
Om jag tar lektioner i annan hobbyverksamhet (ex golf, skidåkning) i syfte för att förbättra min teknik så kommer ju inte de instruktörerna att lägga ner tid på att instruera mig i benböj/marklyft etc fastän ben/rygg/bålstyrka är väldigt viktigt för att kunna prestera bra på skidor utan de kommer fokusera på att ge mig övningar, delmål och feedback för att underlätta mitt utveckling inom området.
(missförstå mig rätt, jag har inget emot att svettas ordentligt under ett aikidopass eller att köra fysövningar under passen sålänge de är någorlunda målinriktade. Men alla ser det inte på samma sätt).
Uppvärmning känns helt nödvändigt annars är man helt stel (jag är gammal och likstel).
Fys är väl bra för de som vill ha / behöver det, men jag tycker tiden bättre spenderas på Aikido. För mig är fysen nog mest kontraproduktiv eftersom jag fysar och styrketränar ändå och bättre, och behöver vila från detta mellan passen.
Jag håller med, jag tycker fys är rätt trist... har inget intresse idetta själv alls och förstår inte riktigt varför jag skall lägga in det som inslag då jag instruerar i aikido.
Jag har bl a ett 75 minuterspass på fredagslunchen och då det känns ganska kort så kör jag en annorlunda uppvärmning där. Vi börjar alltid med Suw. Ikkyo omote ett par minuter (i äkta snigeltempo för att sträcka ut och känna hur kroppen känns idag). sedan kör vi hamni handachiwasa kokyo, också detta i riktigt långsamt tempo så att man får falla i slow motion, efter detta brukar vi göra mjuka fall från ena sidan till andra innan vi går gradvis över till mer fokuserad träning.
Naturligtvis kan man inte göra detta om man inte har elever på en viss nivå, men de gånger det letar sig ned någon nyare nuna brukar de få stretcha till sig om de vill, innan de deltar i vår "uppvärmning"
Generellt är det bättre att ha bra fysik än att inte ha det. Jag håller med Martin. Därmed inte sagt att man inte ska träna aikido, men för att kunna bli bra inom någonting så behöver man lägga tid på kärnan, dvs en själv. Dvs, vill du bli framgångsrik på ett balanserat - långsiktigt - sätt: ät bra, sov bra och få fysisk träning. Det är lätt att slänga in lite fys efter 10 minuters uppvärmning, så att det totalt landar på en kvart. 2-4 sådana träningspass i veckan bygger sakteliga upp fysiken på ett schysst sätt.
enligt mig så är bra fysik ett måste för att aikido ska funka, sedan om man får det igenom renodlade fysövningar såsom armhävningar eller aikido tekniker som Ikkyo som faktiskt innehåller alla moment för en armhävning är ju upp till var och en.
ska klargöra att när jag menar att "aikido ska funka" så menar jag inte det tekniska utan harmonin i teknikerna, e ju ganska logiskt att harmonin inte blir något vidare om Nage (vältränad 1,75 lång/70kg) ska släpa omkring med Uke (otränad med ölkagge 175/90kg)
På vår klubb kör vi oftast tekniker i ett lugnare tempo som uppvärmning, för att efter ett tag öka på intesiteten, sen kan vi köra lite mitsträning nån gång då och då, för att riktigt svettas + att vi får lite slagträning.